[image: image1.jpg]fff P. O. Box 47175-00100

TETRA RADIO LIMITED | NAIROBI, KENYA

J MOBILE : +(254) 721 240 630





RIGHT OF REPLY

On Saturday 7 May, 2016 Mr. Bob Collymore of Safaricom called a press conference at his office and complained about a leaked KPMG report titled “Safaricom Limited: Draft Factual Findings Report, 18 February 2016.”
Mr. Collymore denounced the alleged “leakage” of the report and purported that it was a draft report still being processed by Safaricom and KPMG.   The complaint was covered in all media but no media house was “permitted” to carry any story on the contents of the KPMG report.

Parliament had on 5 May, 2016 unanimously approved a Petition calling for the audit of all procurement processes at Safaricom over the last two years.

On 11 May, 2016 the British Prime Minster, David Cameron hosted the London Anti-Corruption Summit, 2016 in which far reaching decisions adopted to further tackle corruption.

One of the main sessions during the summit was titled “Empowering Citizens and Business by Supporting Whistleblowers, Civil Society and a Free Media” which was chaired by the Rt. Hon. Justine Greening MP, Secretary of State for International Development.  Speakers included Ms Tamara Davies, Vodafone’s Head of Compliance and Corporate Secretariat as per the excerpt below of the summit agenda:
	Plenary 3: Empowering Citizens and Business by Supporting Whistleblowers, Civil Society and a Free Media (Marquee)
The Rt. Hon. Justine Greening MP, Secretary of State for International Development

Suelette Dreyfus, Technology Journalist and Researcher

Arianne Kassman, Youth Integrity Program Coordinator, Transparency International PNG Inc

Mark Goldring, CEO, Oxfam GB

Tamara Davies, Head of Compliance and Corporate Secretariat, Vodafone Group Services Limited



The stated British policy in its anti-corruption crusade is the encouragement of a “free media” to expose corruption.  The actions of Safaricom, which include the “gagging” of media in order to silence its critics or disclosure of corrupt practices, amount to a clear violation of British law and regulations.  Editors across all media are completely flabbergasted by this conduct particularly when “orders from above” stream into editorial rooms demanding that all Safaricom stories be pulled out. 

The 300-page KPMG report details shocking acts of corruption at Safaricom affecting shareholder value and which conduct is prejudicial to the general public good.

The report details obvious corrupt procurement processes.  These include the multi-billion Garden City Safaricom headquarters building; the fake M-pesa platform transfer from Germany to Kenya, which was in fact, a corrupt construction of a brand new multi-billion platform single-sourced to Huawei; corrupt agency and media buying contracts which offend all known procurement principles.
The KPMG forms a good backdrop to the subsequent Kshs.14 Billion Police Communication Security System that was also single-sourced to the same entity, Huawei.
It is rather unfortunate that the media in Kenya can be made to be this subservient to commercial interests against the public interest.
Article 34(3)(b) requires media to be free from “control by government, political interests or commercial interests.”  

There is little doubt that Safaricom’s commercial interests dictate editorial policy in Kenya today across all media.

The KPMG report is based on “factual findings” on matters that are clearly in the public interest.  How is it that mainstream media has refused to air these corrupt incidents?  Why was the NYS corruption saga featured for months on end based on an untested affidavit but in this case “factual findings” by a reputable international forensic investigator, KPMG, cannot be highlighted?

It is terribly unfortunate that foreign media will soon be covering the contents of the KPMG report and in doing so show Kenyans that they should perhaps be looking to foreign media as their preeminent source of information.
We highlight the above issues only because Safaricom recently bought space in an attempt to malign our company following the publication of a report in the Sunday Nation detailing how a court judgment involving our company had been brought forward from the 6 November to 25 September and delivered without notice to our lawyers.
Casey Burns

Chairman, Tetra Radio Limited

[image: image2.jpg]a>/'o:>'o!pDJbJ:;al@;o'j‘u_r






[image: image1.jpg][image: image2.jpg]